Sunday, August 16, 2009

Motivasi seorang Gadis Terpinggir

Kalau aku ingat balik sebab2 aku belajar walaupun untuk SPM dulu, aku rasa keji dan. Kalau aku menang Anugerah Pelajar Bestari Kampung Pulai Chondong pun belum tentu diorang akan kagum dengan jawapan aku jika aku ditanya motivasi aku sewaktu belajar..

Cik penemuramah: Apakah motivasi anda sehingga berjaya mendapat anugerah ini?

Jawapan orang2 bermaruah: dorongan daripada keluarga dan kawan-kawan. Guru-guru turut memainkan peranan bla..bla..bla..

Jawapan Aidayati Che Ya : motivasi saya ialah perhatian dan...
(sigh*) malu saya nak terus terang..

ceritanya macam ni..Setelah berpindah ke sekolah menengah di Terengganu, saya telah menceburi banyak bidang mainan dan bukan pelajaran mahupun ilmiah. Maka hasilnya, saya menjadi bengap dan markah saya yang secukup makan,ada la 2,3 subjek.Yang lain tak cukup makan. Saya selesa dan tak sedar diri yang itu ,saya pasti. Tetapi saya tetap selesa menjadi antara yang slow dalam pelajaran asalkan saya bahagia.kata hati (bukan otak) saya.

Namun, tidak lama kemudian, saya tak bahagia.bak kata orang ' langit tak selau cerah'.Di dalam kelas,saya diampit oleh seorang budak lelaki yang boleh tahan dan pandai(dihadapan) dan seorang budak perempuan yang pandai..

Agaknye dah give up kalu tanya soal, jawapan saya.." tak tahu la..(kelip-kelip mata)" , beliau mengambil anisiatif sendiri. Dia tanya budak pompuan belakang saya. Seperti yang dijangka, budak tu boleh jawab dengan betul dan full marks lagi..dah budak tu top student, ko nak banding ngan aku yang markah nyawa2 ikan..memang tak masuk akai, beb..

Sekali ,dua diketepikan, orait lagi..dah masuk 6 bulan, kalu ada soalan @ kerja rumah..main tanye je budak tu..tak pandang pon saya..terase hati berulam jantung jugak gua..mentang2 saya bengap..bengap sikit je..( the next year, saya masuk kelas last skali dalam form 5)..



Menjelang akhir form 4, disaat saya layan blues(muhasabah diri) di atas katil bercadar pink, berbantal kekabu dari kampung Pulai Chondong, saya buat kesimpulan.."saya perlu belajar demi maruah dan perhatian yang bakal aku terima ( daripada boys :P)....dan ibubapa(slow je volumenye)" sambil mata bersinar-sinar memandang ke arah masa depan yang cerah bak suria pagi.begitulah ceritanya, cik penemuramah.

cik penemuramah: .....



nota kaki: gila susah nak lukis kat Paint tanpa tetikus..rasa nak shout kat sape2 yang lalu-lalang

1 comment:

cik fatihah said...

ahahahaha.serius klaka dowh!hahaha.lama nya aku x lawat blog mung aida!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails