Wednesday, August 18, 2010

Kalau bukan mengorat, apa lagi?

Zuriyati merengus kuat sebelum menghempas badan diatas kerusi. Duduk dekat bersebelahan Gina, Farah dan Jay. Mereka semua satu geng. Dompet pun dibiarkan menghentak laju di atas meja kantin. Menghasilkan bunyi kuat lantas menarik perhatian beberapa pasang mata yang peka. Masam mencuka mukanya.

Farah: Kenapa kau ni? Hempas sana, hempas sini. Buang tebiat ke apa?

Zuriyati: huh! Menyampah betul la aku dengan abang jual air tu. Dah keje jual air, jual air je. Gatal nak mampos!

Gina angkat kepala. Aha! gossip!

Gina: Apadia? Apadia wei! Dia ‘ayat’ kau eh? Pegang-pegang? Cubit-cubit? Ke dia mintak nonbor? Cute apa abang tu.

Zuriyati: Mana ada. Tapi dia punya loyar buruk tu menyampah la aku. Orang serius dia main-main.

Gina: Cerita la betul-betul. Sekat-sekat, separuh-separuh. Bosan la aku.

Zuriyati: Tadi, abang tu la. Aku nak beli Milo yang kat dalam jag tu. Aku tanya la, “ Air milo satu ni berapa ringgit?”. Dah tu boleh pulak dia main-main cakap “dik, ni bukan air Milo la, ni air koko.” Pastu, tersengeh-sengeh. Milo dengan koko same je la. Tak da cara lain ke nak ngorat? Lame. ( mengangkat dua belah tangan keatas sambil ber’rolling eyes’). Ada hati!

Tiga sekawan tarik muka bosan mendengarkan penjelasan Zuriyati tu. Sinonim sangat dah dengan Primadona kampong itu.

Zuriyati memang cantik dan lawa. Dalam seluruh Sekolah Menengah Tunku Ali, dalam seluruh gadis tingkatan tiga Delima, kecantikan Zuriyati memang tak tersangkal. Bibir merah bak delima, hidung mancung, mata besar berwarna hazel, bentuk muka bujur sirih. Body, solid. Cukup lengkap semuanya. Tak pelik jejaka-jejaka suka benar mengorat Zuriyati.

Farah: Dah la, aku dah habis makan. Jom masuk kelas. Homework Sains aku tak siap lagi. Nak tiru kau! (memandang Jay dengan penuh harapan)

Jay angguk saja. Bukan rugi apa-apa pun.

Gina: Oih, ikut timing kau je. Tunggu la jap. Aku nak beli Milo. Terliur la pulak. Hehehe. Teman aku beb. Kang tak pasal-pasal aku kena ngorat

Zuriyai: Takkan lah.

Berempat mereka ke kaunter menjual air. Zuriyati terus juga dengan muka masam dan angkuhnya. Berpaling muka daripada abang jual air. Tak kuasa!

Farah: Bang, bagi air Milo satu.

Abang jual air: Dik,ni bukan air Milo la. Ni air koko .. Tak paham-paham jugak budak-budak ni.

Abang jual air jual jugak air koko kat Farah walaupun dia pelik kenapa budak-budak dihadapannya tertahan-tahan gelak. Dan kenapa Zuriyati keluar dari kantin, tergesa-gesa dengan muka merah padam. Lantaklah. Keje dia jual air je pun.

Selesai hulurkan air, dia lap-lap jari basah ke seluar lusuhnya. Dicapai sisa punting rokok dan diletakkan dibibir hitamnya. Sambung hisap rokok.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails